Eleganckie i profesjonalne strony internetowe szyte na miarę
506098960 piotr.jeziorny@gmail.com

BLOG

Psychologia kolorów cz.2 – Zasady doboru kolorów


 

Koncepcja koła kolorów została utworzona już XVIII wieku. Cały pomysł polegał na tym, że każdy stopień z 360 stopni mam przypisany konkretny odcień, barwę kolorystyczną. Dzięki temu na obszarze 360 stopni została zamknięta cała paleta widzialnych barw. Na krawędziach kolory są ciemniejsze, im bliżej środka tym barwy są delikatniejsze, jaśniejsze. Koło kolorów pozwala nam tworzyć zestawy, zarówno te harmonijne, spójne, jak i te kontrastowe. Służą do tego odpowiednie wzory, opisane poniżej.

Koło barw – podstawowe zasady wykorzystania

  • Zasada komplementarności – polega na wybieraniu dwóch kolorów znajdujących się dokładnie naprzeciwko siebie, tak zwany dominujący i dopełniający. Połączenie to pozwoli uzyskać nam efekt niezwykle kontrastowy. Idealny do zastosowania przy nowoczesnych, odważnych projektach.
  • Reguła podzielonej komplementarności – polega na wyborze tylko jednego koloru dominującego oraz uzupełnienie go dwoma kolorami znajdującymi się w sąsiedztwie koloru dopełniającego. Połączenie to pozwoli nam uzyskać efekt kontrastowy. Jednak bardziej stonowany, niż w przypadku zasady komplementarności.
  • Zasada analogii – polega na wyborze barw leżących obok siebie w ustalonym odstępie. Efekt jest naturalny i harmonijny. Liczba próbek powinna być ograniczona do maksymalnie 5.
  • Zasada triady – polega na wyborze trzech kolorów oddalonych od siebie o 120 stopni  w kole kolorów. Połączenie to pozwala uzyskać nam efekt harmonijny. Pomiędzy kontrastowością komplementarną oraz podobieństwem analogicznym.
  • Zasada doboru monochromatycznego – polega na wyborze odcieni jednego koloru, leżących na jednej linii biegnącej od centrum koła do jego brzegu.

Grupa docelowa – jak dostosować paletę barw?

Wybór kolorów powinien być oparty o grupę naszych odbiorców. W zależności czy nasz produkt kierujemy do kobiet – wybieramy niebieski, fioletowy, zielony, unikamy natomiast – pomarańczowy, szary, brązowy; W przypadku męskiej grupy odbiorców wybieramy – niebieski, czarny, zielony, natomiast unikamy – purpurowego, pomarańczowego, brązowego.

Warto również zwrócić uwagę na wiek naszych odbiorców. Młodzi ludzie preferują kolory jaskrawe, Ci starsi bardziej stonowane barwy.

 

 

Czym na co dzień zajmuje się Freelancer Piotr Jeziorny? Działam w dwóch kluczowych obszarach, wśród nich zajmuję się miedzy innymi:

  1. Tworzeniem stron internetowych – Projektowaniem  profesjonalnych strony www. Budowaniem nowoczesnych strony www. Aktywnie działam na terenie województwa wielkopolskiego, w miastach: Luboń, Komorniki, Mosina, Puszczykowo, Stęszew, Skórzewo, Dąbrówka. 
  2. Pozycjonuję strony internetowe na rynku lokalnym i ogólnopolskim – Optymalizuję strony www. Tworzę strategię link building. Specjalizuję się w skutecznym pozycjonowaniu stron www. Sprawdź moją ofertę taniego pozycjonowania. Aktywnie działam na terenie województwa wielkopolskiego, w miastach: Poznań, Warszawa, Łódź, Bydgoszcz, Zielona Góra, Gorzów Wielkopolski,  Luboń, Komorniki, Mosina, Puszczykowo, Stęszew, Skórzewo, Dąbrówka.